تنوع بالا در انواع سرامیک چه در طرح، رنگ و ابعاد و چه در نوع لعاب از طرفی انتخاب را برای ما خیلی وسیع و متنوع کرده است ولی از طرف دیگر همین تنوع بالا باعث شده است که در زمان انتخاب سرامیک کمی گیج و گم شویم. در این مطلب سعی داریم تفاوت و کارایی دو نوع سرامیک براق و مات را بررسی کنیم تا بتوانیم به راحتی انتخاب مناسبی داشته باشیم.

سرامیک مات یا براق؟

انواع سرامیک‌ با وجود همه تنوعی که در طرح و رنگ دارند، در دو دسته بندی کلی قرار می‌گیرند:

سرامیک‌های مات
سرامیک‌های براق

انتخاب بین سرامیک مات و براق می‌تواند از این جهت که در فضای نهایی تاثیر کاملا مشهودی خواهد داشت بسیار چالشی و مهم باشد پس بهتر است اول از همه تفاوت و خصوصیات هرکدام را به خوبی بررسی کنیم تا انتخاب منطقی و درستی داشته باشیم.

سرامیک‌های مات

اگر شما به دنبال یک فضای شیک و سنگین هستید و از طرفی تجمل و زرق و برق اضافی را نمیپسندید، انواع سرامیک‌های مات بهترین گزینه برای شماست. این نوع سرامیک‌ها کمتر کثیفی را نشان میدهند و  تمیز کردن آنها خیلی راحت تر است. سرامیک‌های مات هم هر چقدر روشن‌تر باشند لکه‌ها را بیشتر نمایان می‌کنند. اما شاید این حرف ذهن شما را به سمت استفاده از سرامیک‌های مات تیره رنگ سوق داده باشند، این کار نیز باعث می‌شود فضای خانه شما کمی گرفته و تاریک شود. راه حل این موضوع این است که از رنگ‌هایی با تنالیته و میزان روشنایی متوسط استفاده کنید. در کل اگر فضایی که میخواهید سرامیک شود وسیع است می‌توانید با استفاده از کمی رنگ تیره فضای باز و خالی را در اختیار خود بگیرید و در صورتی که فضای شما بسته است، برای بهتر نشان دادن فضا تنها راه شما این است که از رنگ‌های روشن استفاده کنید.

انواع سرامیک

سرامیک‌های براق

همانطور که از اسم این سرامیک‌ها پیداست این سرامیک‌ها دارای جلوه نور و بازتاب بسیار خوبی هستند و در صورتی که در فضاهای بزرگ از آنها استفاده کنید، فضا را بازتر و بزرگ‌تر از آنچه که هست نشان می‌دهند. از طرفی اگر شما به دنبال یک فضای لوکس و مجلل و درخشان هستید، این سرامیک‌ها بهترین گزینه‌ها برای شما هستند. انواع این سرامیک‌ها مخصوصا زمانی که قصد دارید از یک فرش برای متمرکز کردن توجه بیننده استفاده کنید کاربرد زیادی دارند و به این صورت می‌توانید نور دهی جالبی به خانه خود بدهید. نکته ای که باید در مورد این سرامیک‌ها در نظر داشته باشید این است که این سرامیک‌ها سریعا لکه و کثیفی را به صورت واضح نمایش می‌دهند و نیاز به تمیز کاری بیشتری نسبت به سرامیک‌ها مات دارند.

نکته بعدی که در خصوص این سرامیک‌ها باید به یاد داشته باشید این است که به دلیل پولیش شدن و صیقلی بودن ممکن است که کمی لیز باشند. امیدواریم که از این مطلب استفاده لازم را برده باشید و برای شما مفید واقع شده باشد.

در پایان به یاد داشته باشید که انواع سرامیک ها یک مصالح دائمی هستند و تعویض آن هزینه و زحمت و زمان زیادی می‌طلبد. به همین دلیل باید انتخاب خود را به گونه ای انجام دهید که در آینده از انتخاب خود دلزده نشوید و از طرفی سرامیک کف شما از مد نیافتد.

انواع سرامیک

مزایای کاشی سرامیک های براق

الف) بزرگتر جلوه دادن فضاهای کوچک: سرامیک های براق باعث انعکاس بالای نور می شوند و این نور را در فضا منتشر می کنند. بنابراین فضای خانه را بزرگتر نشان می دهد.

ب) لوکس نشان دادن فضای خانه: سرامیک براق بازتاب نور بسیار خوبی دارد و سبب می شود خانه لوکس تر به نظر برسد. اگر فضای خالی از فرش و قالیچه خانه تان زیاد است بهتر است از این نوع سرامیک استفاده کنید تا زیبایی بیشتری به دکوراسیون خانه ی شما ببخشد. ولی باید بدانید که سرامیک براق کثیفی و لک را هم بیشتر نشان می دهد.

ج) فضاهای تاریک را روشن تر نشان می دهد: افرادی که به هر دلیلی احساس می کنند فضای خانه ی آن ها تاریک است و به فضای روشن تری احتیاج دارند باید از کاشی هایی با سطح براق استفاده کنند. این کاشی ها با انعکاس نور بیشتر فضا را روشن تر جلوه می دهند. طبیعتاً استفاده از رنگ های روشن تر این روشنایی را بیشتر می کند و فضا را سفیدتر نشان خواهد داد. این کاشی ها انتخاب های ایده آلی برای فضاهای تاریک یا با محدودیت نورپردازی می باشند.

معایب کاشی و سرامیک های براق

الف) کثیفی ها روی سرامیک های براق بیشتر نمایان می شوند: هر چه سطح انواع سرامیک براق تر باشد، آلودگی سطح آن مشخص تر خواهد بود. ذات کاشی های براق این گونه است که هرگونه لکه ای اعم از جای انگشت، جای پا، لکه های صابونی یا لکه های خشک شده ی آب و حتی مو و پرزهای ریز فرش را بسیار واضح نشان می دهد. بنابراین سرامیک براق نیاز به رسیدگی روزمره بیشتری نسبت به سرامیک مات دارد. حتی نظافت آنها با تی یا دستمال آلوده هم آثار کثیفی را واضح نشان می دهد. هر چند که نظافت کاشی و سرامیک های براق بسیار آسان است. اما برای اینکه این کاشی ها خودشان را زیباتر نشان بدهند باید از تمیزی بی عیب و نقص آن مطمئن شوید.

ب) سطح سرامیک های براق بسیار لغزنده است: سطح صاف و براق انواع سرامیک ها سبب می شود تا لغزندگی بیشتری نسبت به سرامیک های مات داشته باشند، مخصوصا اگر خیس باشند. بنابراین استفاده از این نوع سرامیک ها برای کف مخصوصا کف سرویس بهداشتی و حمام یا سایر فضاهای مرطوب یا مکان های پررفت و آمد مانند ورودی سالن پذیرایی به هیچ وجه توصیه نمی شود.

ج) درخشش و بازتاب غیرمتعارفی دارند: برخی از مردم بازتاب درخشان سرامیک های براق را نمی پسندند و این سرامیک ها برای بعضی فضاها نامناسب است. برای مثال استفاده از سرامیک های براق برای سالن های مطالعه یا فضاهایی که تمرکز در آن بسیار مهم است ممکن است به خاطر درخشش بازتاب ها باعث مزاحمت و حواس پرتی برای کاربران محیط شود.

مزایای کاشی و سرامیک های مات

الف) چسبندگی سطح بیشتری دارند: سطوح مات کشش و چسبندگی بیشتری نسبت به سطوح براق دارند، بنابراین سرامیک های مات بهترین انتخاب برای کف همه فضاها مخصوصا سرویس های بهداشتی و فضاهای مرطوب می باشد. هرگز از سرامیک براق برای کف فضاهای خیس استفاده نکنید. از بهترین مکان ها برای نصب سرامیک های مات، ورودی ها هستند. لعاب مات جرم، کثیفی، خاک و غبار و پرزهای ناشی از رفت و آمد و ترافیک زیاد را نشان نمی دهد. سرامیک مات جلوه نوری کمتری دارد و لک و کثیفی را هم به نسبت کمتر نشان می دهد. سرامیک های مات انتخاب بهتری برای افرادی است که نگران سرخوردن خودشان یا فرش هایشان هستند.

ب) نگهداری از سرامیک های مات آسان تر است: کاشی های مات بر خلاف کاشی های براق، تا حد زیادی گرد و خاک، لکه ها و قطرات آب را نشان نمی دهند. بنابراین مرتب به نظافت احتیاج ندارند.

معایب سرامیک کف مات

الف) لکه ها سخت تر تمیز می شوند: سرامیک های مات به راحتی لکه ها و گرد و غبار و قطره های آب را نشان نمی دهند و نیازی به نظافت دوره ای و منظم ندارند. اما زمانی که نیاز به تمیز کردن دارند، شستشوی آن به مراتب سخت تر از کاشی های براق است.

ب) فضا به اندازه ی واقعی دیده می شود: کاشی های مات برخلاف کاشی های براق نور را منعکس نمی کنند، در نتیجه نمی توانند مانند سرامیک های براق فضا را بزرگتر نشان دهند. بنابراین کاشی و سرامیک های مات برای فضاهای نسبتا بزرگ با نور کافی پیشنهاد می شود.

چه سرامیک براق در کفپوش خانه استفاده کنید و چه سرامیک مات، رنگ تیره آن کمتر از سرامیک روشن کثیفی را نشان می دهد. رنگ متوسط براق برای سرامیک انتخاب خوبی است. نه به روشنی سفید و کرم و نه به تیرگی پارکت.

شما میتوانین جهت بازدید از شوروم آراتایل و خرید انواع کاشی و سرامیک با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *